-->

Galeria

2016-2017
2017-04-28
Historii uczymy nie tylko w klasie - Szlak Piastowski (19 – 21 kwietnia 2017)
Szlak Piastowski to jedna z najciekawszych i najliczniej odwiedzanych tras historyczno – krajoznawczych w Polsce. Przebiega przez ziemie, które stanowiły kolebkę polskiej państwowości. Symbolem szlaku jest orzeł piastowski z XII wieku, znaleziony na Ostrowie Lednickim podczas prac wykopaliskowych. Nazwa szlaku pochodzi od Piastów – rodu władającego tymi ziemiami w okresie wczesnośredniowiecznym, kiedy zapoczątkowane zostały dążenia do zjednoczenia ziem polskich.

Naszą wielkopolską przygodę rozpoczęliśmy jeszcze na Kujawach od spaceru po Kruszwicy. Panorama miasta i jeziora Gopło z Mysiej Wieży, niska perspektywa tafli i brzegów jeziora z pokładu turystycznego stateczku oraz półmrok kolegiaty św. Piotra i Pawła, wywarły na nas duże wrażenie. Nie bez znaczenia była również narracja naszego przewodnika – pana Bartka, który umiejętnie potrafił zainteresować wymagających słuchaczy SP.

Po kruszwickich atrakcjach przyszedł czas na wizytę w Strzelnie. Bazylika Świętej Trójcy oraz rotunda Świętego Prokopa to, obok Drzwi Gnieźnieńskich, najwartościowsze perły architektury romańskiej w Polsce. Kolumny z rzeźbionymi wskazówkami „drogi do nieba” przyciągają do tego niewielkiego miasteczka ludzi z całego świata.

Późnym popołudniem, bogatsi o kulturową wiedzę i wrażenia, przybyliśmy do naszego miejsca noclegowego, którym był Zajazd w Biskupinie. Po słonecznym, acz chłodnym dniu gorący posiłek bardzo nam smakował.

Drugi dzień, po wczesnym śniadaniu rozpoczęliśmy od wyprawy do Żnina, skąd kolejką wąskotorową wróciliśmy do Biskupina. Farciarze, którym wystarczyło miejsc w zamkniętych wagonikach z zainteresowaniem obserwowali pojezierny krajobraz. Wagoniki otwarte dotleniły podróżnych doskonale, ale aura nie sprzyjała, niestety, takiej formie podróżowania. Brrrr!

Zwiedzanie Muzeum Archeologicznego w Biskupinie to kolejna atrakcja czwartkowej marszruty. Odtworzone zabudowania i autentyczne artefakty sprzed 2500 lat, a nawet neolitu warte były poznania.

Popołudnie spędziliśmy w Gnieźnie. Zwiedzanie miasta rozpoczęliśmy spacerem przez Wzgórze Lecha ku Archikatedrze, którą zwiedziliśmy pod opieką kustosza. Na pewno zapamiętamy Drzwi Gnieźnieńskie, relikwie św. Wojciecha i klimat wnętrza z jego wyjątkowym kadzielnym zapachem kilkuset ostatnich lat.

Wizytę w piastowskie stolicy zakończyliśmy w Muzeum Początków Państwa Polskiego. Krótkie filmy prezentowane w trzech salach wystawowych w połączeniu z wystawioną ekspozycją dopełniły zasłyszaną od przewodników i naszego pilota wiedzę o początkach naszej państwowości. Ostatni dzień naszej wycieczki to przede wszystkim Poznań. Nasze piątkowe lekcje w terenie zaczęliśmy jednak od Kórnika, gdzie poznawaliśmy arboretum znajdujące się wokół słynnego kórnickiego zamku. Zgromadzono tutaj dziesiątki gatunków drzew i krzewów z całego świata z naszej strefy klimatycznej, o których czerpaliśmy wiedzę z licznych tabliczek i większych plansz dydaktycznych. Do centrum Poznania dotarliśmy w porze obiadowej. Po przejściu na okolony urokliwymi kamienicami rynek, zajęliśmy miejsca w kawiarniach i restauracjach żeby się posilić. W starych murach ciastka, herbata, a nawet pizza smakuje inaczej. Po ponadgodzinnym popasie, wypatrując ostatni raz słynnych koziołków udaliśmy się na Ostrów Tumski nawiedzić odbudowaną po wojnie bazylikę archikatedralną św. Piotra i Pawła. Wizytą w podziemiach, u grobów Mieszka l i Bolesława Chrobrego, zakończyliśmy program plenerowych zajęć na Piastowskim Szlaku i udaliśmy się do domu.
2016-12-21
Wycieczka do Kopalni Luiza
21 grudnia grupa czwarto- i szóstoklasistów naszej szkoły odbyła wycieczkę do Gliwic i Zabrza.
W Gliwicach, pod okiem pani przewodniczki, uczniowie odbyli niezwykłą lekcję przyrody w Miejskiej Palmiarni. Spacer wśród tropikalnej zieleni, kwiatów a nawet owoców przerywany był barwnie przedstawianymi informacjami o poznawanych biotopach i konkretnych organizmach.
Uczniowie poznali również nieco historię Miejskiej Palmiarni w Gliwicach.

Kolejnym etapem wycieczki był muzealny szyb górniczy - Sztolnia Królowa Luiza w Zabrzu. Zajęcia w kopalni pozwoliły uczniom uzmysłowić sobie na czym polegała kiedyś oraz polega współcześnie praca w kopalni węgla kamiennego. Wysiłek operowania pyrlikiem, piłą "moja - twoja" oraz repliką taczki z XIX wieku wyładowanej pozyskanym urobkiem pozwoliły prawdziwie poczuć "górniczy trud". Współcześnie używanych maszyn obsługiwać nam nie pozwolono :(.
2016-10-02
Pierwszy rajd Szkolnego Koła Turystyczno-Krajoznawczego
2. października bieżącego roku - uczestnictwem w 47. Rajdzie Zagłębiaka - zainaugurowało działalność Szkolne Koło Turystyczno-Krajoznawcze.
Dziesięcioro uczniów naszej szkoły, pod opieką nauczyciela geografii oraz przewodnika PTTK wędrowało szlakami Beskidu Śląskiego.

Od Przełęczy Salmopolskiej dotarliśmy do Malinowskich Skałek, skąd podziwialiśmy rozległą panoramę Beskidów. Z Malinowskich Skałek zeszliśmy do Żywca, gdzie w amfiteatrze ciepłym posiłkiem i występami artystycznymi oraz konkursem zakończył się nasz Rajd Zagłębiaka.